Натискаючи на кнопку, я надаю згоду на обробку моїх персональних даних та підтверджую, що ознайомлений(-на) з Політикою обробки персональних даних та належним чином повідомлений(-на) про володільця персональних даних, склад та зміст зібраних персональних даних, мої права, мету збору персональних даних та осіб, яким ці дані передаються.



Україна стає учасником автоматичного обміну інформацією за стандартом CRS

PrintMailRate-it

Опубліковано 1 грудня 2023 року | час читання статті приблизно 4 хвилини

У 2023 році, попри триваючу військову агресію РФ, Україна завершила впровадження нормативно-правової бази і створення технічних умов для початку автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки за загальним стандартом звітності CRS (common reporting standard).



Загальний стандарт звітності був розроблений і впроваджений ОЕСР у 2014 році за дорученням країн G20. Учасниками автоматичного обміну інформацією вже є понад 110 країн і кількість країн-учасниць продовжує зростати. Україна приєдналася до міжнародної угоди про автоматичний обмін інформацією за стандартом CRS у 2022 році, а у 2023 році правила щодо автоматичного обміну інформацією були імплементовані у статті 393 Податкового кодексу.

Очікується, що Україна має здійснити перший обмін інформацією про фінансові рахунки у вересні 2024 року. Першим звітним періодом буде друге півріччя 2023 року стосовно усіх підзвітних рахунків, які були відкриті після 1 липня 2023 року, а також щодо рахунків фізичних осіб, які були відкриті станом на 30 червня 2023 року, якщо залишок або вартість рахунка станом на цю дату перевищували 1 млн. дол. США (рахунки з високою вартістю). Інформація про рахунки фізичних осіб з низькою вартістю, тобто із залишком або вартістю менше 1 млн. дол. США, а також рахунки організацій із залишком понад 250 тис. дол. США, які були відкриті на 30 червня 2023 року, підлягатиме обміну у 2025 році.

Автоматичний обмін інформацією передбачає надання фінансовими установами, передусім банками, інформації про рахунки нерезидентів, відкриті в Україні, податковим органам України, які передають отримані відомості компетентним органам країн, резидентами яких є власники рахунків. Іноземні компетентні органи, у свою чергу, передають податковим органам України аналогічні відомості про іноземні рахунки резидентів України, відкриті за межами України.

Обмін інформацією здійснюється на щорічній основі і охоплює рахунки, на яких зберігаються фінансові активи або на які отримуються доходи від фінансових активів. Окрім банків обов’язок надавати інформацію про фінансові рахунки клієнтів може охоплювати також зберігачів цінних паперів, інвестиційні компанії та інші установи.

Відомості, які передаються у межах автоматичного обміну інформацією, включають ідентифікаційні дані фізичної або юридичної особи, яка є власником рахунку, номер рахунку, інформацію про залишок або вартість рахунку на кінець звітного року або на дату закриття рахунку, інформацію про суми доходів (проценти, дивіденди, доходи від продажу фінансових активів тощо) та інші надходження на рахунок.

Автоматичному обміну інформацією підлягають усі рахунки незалежно від розміру залишку або вартості рахунку, окрім рахунків, які не є підзвітними рахунками. До рахунків, які не є підзвітними рахунками, належать накопичувальні та пенсійні рахунки, рахунки з пільговим оподаткуванням, строкові договори страхування життя (за певних умов) та деякі інші рахунки, які не використовуються для отримання прибутку або мають низький ризик уникнення оподаткування.

Запровадження автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки покладає на банки та інші підзвітні фінансові установи обов’язок застосовувати заходи належної комплексної перевірки для виявлення підзвітних рахунків, що підлягають автоматичному обміну інформацією. В межах належної перевірки банки мають право вимагати від власника рахунку надати стосовно себе або контролюючої особи (у випадку організації) документ самостійної оцінки. Документ самостійної оцінки містить ідентифікаційні дані власника рахунку, інформацію про місце проживання, поштову адресу і податкову резидентність фізичної особи, а також відомості про тип організації згідно із загальним стандартом звітності CRS, якщо власником рахунку є організація. Фінансова установа може вимагати додаткові документи та інформацію, необхідні для належної перевірки.

Власник рахунку зобов’язаний надавати документи та інформацію, про які запитує фінансова установа, а також повідомляти фінансову установу протягом 30 календарних днів про зміну статусу податкового резидентства та/або статусу контролюючої особи. Якщо власник рахунку не надає документи та інформацію на запит фінансової установи або не повідомляє про зміну статусу податкового резидентства, фінансова установа має право відмовити у встановленні ділових відносин, у наданні фінансових чи інших послуг, або навіть розірвати договірні відносин з власником рахунку.

За надання документа самостійної оцінки з недостовірною інформацією, в результаті чого рахунок не був встановлений як підзвітний, власник рахунку несе відповідальність у вигляді штрафу в розмірі 100 мінімальних заробітних плат. У 2024 році сума штрафу відповідатиме 710 000 грн. (близько 18 000 Євро), проте згідно із перехідними положеннями Податкового кодексу за порушення, вчинені у 2024 році, штрафні санкції не застосовуватимуться, а за порушення, вчинені у 2025 році, санкції будуть застосовуватися у розмірі 50% від встановленого розміру. Для фінансових установ також передбачена відповідальність за невиконання обов’язків щодо виявлення і звітування про підзвітні фінансові рахунки.

На період дії воєнного стану Податковий кодекс передбачає, що інформація про фінансові рахунки громадян України, яка надійшла від іноземних компетентних органів у межах автоматичного обміну інформацією, не може бути використана податковими органами України для визначення податкових зобов’язань таким громадянам, якщо сукупний залишок або вартість усіх рахунків, що належать одній особі, не перевищує еквівалент 250 000 дол. США станом на 31 грудня відповідного календарного року.

Слід зауважити, що автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки між Україною та іншими країнами-учасницями багатосторонньої угоди про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки розпочнеться за умови, що угода почала діяти у відносинах між Україною та відповідною юрисдикцією. Для цього компетентні органи інших країн мають повідомити Секретаріат Координуючого Органу ОЕСР про намір вважати угоду такою, що набрала чинності з Україною. Передумовою для надання такого повідомлення може бути проведення перевірки і підтвердження експертами ОЕСР, що в Україні дотримані стандарти щодо конфіденційності та гарантій захисту даних.

Зважаючи на триваючу військову агресію РФ проти України, проведення такої перевірки може бути ускладненим, що може затримати початок обміну інформацією між Україною та країнами-учасницями багатосторонньої угоди про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки. Проте вже зараз платникам податків варто враховувати запровадження автоматичного обміну інформацією і бути готовими надавати банкам та іншим фінансовим установам запитувані ними інформацію і документи, а також своєчасно декларувати іноземні доходи.

Контактна особа

Contact Person Picture

Юрій Ніколайчук, LL.M.

Адвокат, Податковий консультант

Асоційований партнер

+380 44 586 2303

Надіслати запит

Deutschland Weltweit Search Menu